Faberge

www.kivikeskus.fi
TIEDOTE: 25.4.2008

Alma Pihlin uskomaton elämä Venäjällä ja Suomessa

Tiedote: Alma Pihl - Fabergén hurmaava koruseppä MTV3:lla sunnuntaina 11.5. klo 15.30

Alma Pihl ei paljastanut kotimaassaan olevansa Talvimunan ja Mosaiikkimunan suunnittelija.

Kuka oli Alma Pihl ja mitä ovat Faberge´-esineet? Dokumentissa esitellään laajasti Faberge´n korumaisia esineitä sekä kerrotaan Alma Pihlistä, lahjakkaasta korusepästä, josta tuli maailmankuulu vasta 10 vuotta hänen kuolemansa jälkeen.

Kultaseppä Carl Faberge´oli Venäjän keisarin Aleksanteri III:n kultaseppä, jolta keisari tilasi kuuluisaksi tulleita Faberge´n pääsiäismunia lahjaksi keisarinnalle. Faberge´n yrityksestä tuli Venäjän suurimpia, jonka työntekijöistä moni oli suomalainen taitaja.

Pieni tyttö-vauva, Alma Theresia Pihl syntyy vuonna 1888. Alman ollessa vain 9-vuotias hänen kultaseppä-isänsä kuolee ja Alman äiti muuttaa viiden lapsensa kanssa veljensä luokse Pietariin. Alman eno pitää kuuluisaa Holmströmin taideseppäverstasta, jonka asiakas mm. Faberge´oli. Nuorena aikuisena Alma siirtyy harjoittelijaksi enonsa jalokivityöpajaan tekemään arkistopiirroksia pajan tuotannosta.

Alma luonnostelee paperille myös omia ideoitaan, jotka eno näkee ja päättää tarjota Alman töitä asiakkailleen. Ensimmäisenä suurena toimeksiantonaan Alma Pihl suunnittelee talviaiheisen jääkorusarjan Fabergén vakioasiakkaalle, öljypohatta Emmanuel Nobelille. Alma löysi aiheen jääkoruihin työhuoneensa ikkunasta. Jääkukkakoruista tuli maailman menestys.

Alma Pihlin seuraava suuri suunnittelutehtävä oli vuoden 1913 keisarillinen pääsiäismuna. Fabergén signeeraama ja Alma Pihlin suunnittelema Talvimuna oli Nikolai II:n pääsiäislahja äidilleen leskikeisarinna Maria Feodorovnalle. Munan sisällä oli platinasta valmistettu kukkakori ja korissa oli lumikvartsista hiottu ja timantein koristettu keväinen valkovuokkokimppu. Sitä pidetään yhtenä jalokivitaiteen historian kauneimmista esineistä tänä päivänä. Keisarillinen perhe oli niin ihastunut Talvimunaan, että Alma saa suunnitella myös seuraavaksi vuodeksi pääsiäismunan keisarin puolisolle, keisarinna Aleksandra Feodorovnalle. Alma sai inspiraation Mosaiikkimunaan katsoessaan anoppiansa tekemässä ristipistostöitä, jotka näyttivät timanteilta auringon valossa.

Talvimuna huutokaupattiin liki 10 miljoonalla dollarilla yksityiselle keräilijälle

Lokakuussa 1917 kommunistit ottivat vallan Venäjällä ja Venäjän tsaari Nikolai II ja hänen perheensä murhattiin seuraavana kesänä. Erilaisten vaiheiden jälkeen Alma ja hänen puolisonsa Nikolai Klee pakenevat Suomeen ja päätyvät Kuusankoskelle. Almasta tulee piirustuksen opettaja Kuusankosken ruotsinkieliseen kansakouluun.

Alma ei puhunut koskaan menneisyydestään Pietarissa, vaan vain Lydia, Alman ottotytär tiesi kaiken. Vuonna 1980 Ulla Tillander-Godenhielm todisti aukottomasti Lydian kanssa, että Alma Pihl on suunnitellut sekä Talvimunan että Mosaiikkimunan. Tieto oli sensaatio kansainvälisissä jalokivipiireissä. Taideteosten arvo nousi, kun niiden taustatiedot saatiin selvitetyksi. Talvimuna huutokaupattiin vuonna 2002 ennätyksellisellä 9,6 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla yksityiselle keräilijälle. Mosaiikkimuna kuuluu puolestaan nykyisin Englannin kuningatar Elisabeth II:n kokoelmiin.

Ohjaaja Ilona Arosalo hämmästyi tehdessään Alma Pihlin tarinaa dokumentiksi, kuinka kaikki palaset loksahtivat kohdalleen niin helposti. Alman tarinaan olivat monet ihastuneet ja halusivat jakaa oman tietämyksensä dokumentin käyttöön.

- Dokumentissa on jotain hyvin sadunomaista ja prinsessamaista. Alma Pihlin elämän lisäksi siinä on keisarillisesta perheestä ja nostalgiaa Pietarista. Dokumentti on kaunis ja valoista vaikeista historian tapahtumista huolimatta, kertoo ohjaaja Ilona Arosalo.

Dokumenttiin haastateltuja ovat mm. Erkki Toivanen (kirjailija), Ulla Tillander-Godenhielm (4.polven kultaseppä, joka "löysi" Alman, filosofian tohtori, Fabergé asiantuntija), Maj-Britt Paro (Alman entinen oppilas), Irina Komarova (Alman Pietarissa asuva sukulainen), Tatjana Muntian (maailman arvostetuin Fabergé asiantuntija), Eero Niinikoski (UMP Kymmene, kulttuurijohtaja), Mika Pantzar (Helsingin Kauppakorkeakoulu, tutkija), Reijo Vauhkonen (Suomen Kivitutkimussäätiö, hallituksen puheenjohtaja)

Dokumentin on tuottanut ja ohjannut Ilona Arosalo.

Alma Pihl -Faberge´n hurmaava korusuunnittelija, äitienpäivänä, sunnuntaina 11.5. klo 15.30 MTV3-kanavalla.

Uusinta torstaina 22.5. klo 16.30 MTV3-kanavalla.

Tuotanto: Ilotuotanto Oy

Lisätiedot: